KARİA YOLU BOZBURUN YARIMADASI

Bir yol hikayesi..

Biz, hiç bilmediğimiz ama Türkiye’nin en uzun yürüyüş yolu olan Karia Yolu’nun Bozburun Yarımadası parkurunun bir bölümünü yürümek için planlarımızı hazırladık. Kamp yerleri, su kaynakları vs. hakkında çok bilgi sahibi değildik. Çok da fazla kaynak söz konusu değildi, açıkçası. Ama bilinmeyenler yerlere gitmek her zaman bizi kendisine çekmiştir. Normalde Karia Yolu Marmaris İçmeler’den başlıyor. Ancak biz hem ilk günden kendimizi çok yormayalım hem de Kumlubük’te biraz denizin tadını çıkaralım diye yürüyüşümüze Turunç’tan başladık. İlk gün kampımızı İlimar (Gerbe) Kilisesi’nde attık. Buradan Bayırköy’e, orada Bahçeli üzerinden Söğütköy Liman’a, oradan Bozburun ve en son Selimiye’ye yürüyerek hedeflediğimiz parkurumuzu sıkıntısız ve başarılı bir şekilde tamamladık.

1. Gün – Turunç – Kumlubük – İlimar (Gerbe) Kilisesi (8.4km)

4 kişilik grubumuzla birlikte İzmir’den otobüs yolcuğu ile Marmaris otogarına sabaha karşı gelerek, buradan da Şehir içi dolmuş ile Turunç’a geçtik. Turunç merkezden son ihtiyaçlarımızı aldıktan sonra parkura girerek yürüyüşümüze başladık. Parkurun Kumlubük sahil kısmı dışında tamamı orman içinden ilerliyor. Turunç’tan itibaren yükselişe geçen parkur 300 metre civarına kadar devam ediyor. Daha sonra parkur inişe geçerek Kumlubük sahile geliyorsunuz. Kumlubük sahile inerken çok güzel manzara noktaları mevcut. Buralarda fotoğraf çekilmeyi unutmayın. Biz havaların müsait olması ve zamanımızın olması nedeniyle Kumlubük Sahilde uzunca bir mola verip bir şeyler atıştırdık ve denizin keyfini çıkardık. İlimar Kilisesine kadar su kaynağının olmaması hatta 2. Günde Bayırköy’e kadar bir su kaynağı olmamasından dolayı azalan sularımızı Kumlubük Sahilde bulunan bir tesisten rica ederek doldurduk. Burada tesisler dışında satış yapılan vb. hiçbir şey olmadığı için böyle bir yola başvurmak durumunda kaldık. Kumlubük’ten sonra çok az asfalt yoldan devamında da 1 km kadar toprak yangın yolundan devam ediyorsunuz. İlimar (Gerbe) Kilisesine ulaşmak için son patika için yeniden orman içine girmeniz gerekmektedir. Ancak patika girişi çalılar ile kapatılmıştı. Neden kapatılmıştı, kim kapatmıştı bunun sebebini maalesef bilemiyoruz(Bozburun Yarımadası parkurunun çoğu bölgesinde patikalar çalılar ile kapatılmış durumda). Çalıları bir şekilde aşarak patikaya girerek yolumuza devam ettik. Patikaya girdikten 1,5 km kadar sonra İlimar (Gerbe) Kilisesi bölgesine ulaşıyorsunuz. Patikaya girdikten sonra Yunan baz istasyonların çekim alanına girdiğinizden dolayı hattınızın yurtdışı dolaşımını kontrol etmenizde fayda var. Kilise yıkıntılarına gelmeden önce birkaç manzaralı nokta bulunmaktadır. Buralarda fotoğraf çekilmenizi tavsiye ederiz. Kilisenin içinde 2 çadır kurulabilecek bir alan mevcut. Ancak biz kilisenin hemen üst alanında yer alan ve orada da 2 çadırın rahatlıkla sığabileceği alana çadırlarımızı kurduk. Bölgede okaliptüs ağaçlarından kaynaklı mı yoksa hava sıcaklığından mı bilemediğimiz bir sebepten dolayı inanılmaz rahatsız edici derecede uçan böcekler mevcut. Biz onlara sarı efe adını koyduk. Böceklerden dolayı çok fazla dışarı da oturamadan hızlı şekilde çadırlarımıza çekildik ve dinlenmeye başladık.

Önerilenler ve dikkat edilmesi gereken durumlar;

• İlimar kilisesinden 500 metre kadar sonra su kaynağı mevcut. Ancak bu suya güvenmeden 2 günlük (Bayırköy’e kadar) su taşımanızı öneririm.
  • Kilise bölgesinde çok fazla böcek sinek vb. olduğundan dolayı yanınızda böcek sokmalarına yönelik ilaç ve kremler almanızda fayda var. Böcekler herhangi bir böcek, sinek kovucularla uzaklaşmamaktadır.
  • Kumlubük’ten sonra son 1,5 km lik parkura girdikten sonra Yunan baz istasyonlarının çekim alanına giriyorsunuz. Kabarık bir fatura istemiyorsanız Yurtdışı dolaşım ayarlarınızı kontrol etmenizde fayda var.
  • Parkurun işaretlemeleri çok net. Patikalar gayet açık bulunmaktadır. Gps olmadan da bu parkuru rahatlıkla yürüyebilirsiniz.
  • Kilise yıkıntısının içinde ve hemen üst bölümünde 2’şer çadırlık alan bulunmaktadır. Buralarda kampınızı kurabilirsiniz.
  • Manzaralı bir noktaya kampımızı kuralım derseniz, kiliseden sonra patikadan 200 metre kadar devam ederek parkurun üzerine yıkılan ağacın oradan patikadan çıkıp sola doğru devam edin. 100 metre kadar denize doğru ilerlediğiniz zaman çok güzel manzaralı bir alana geliyorsunuz. Zemini taşlı ve burada da böcekler mevcut. Ancak manzarası da oldukça güzel. Açıkçası kamp atma yeri sizin tercihinize kalıyor.

1. İlimar (Gerbe) Kilisesi – Bayırköy (12.3km)

Sabah erkenden kalkıp, böceklerle uğraşırken hızlı bir şekilde kahvaltımızı yapıp, çadırlarımızı toplayarak yola koyulduk. Kumlubük’ten eksik sularımızı doldurduğumuz için yol üzerinden bulunan kaynaktan su doldurmayarak devam ettik. Parkur Kızılcaöğütmen Mahallesine kadar patikadan devam ediyor olup, en yüksek nokta olarak 350 metrelere yükseliyorsunuz. Parkurun denizalan mevkiinden sonraki deniz manzarası oldukça güzel. Çiftlik Koyu’nun gören kısımlarda da fotoğraf çekilmenizi tavsiye ederiz. Bayırköy’e kadar yol üzerinde su kaynağı olmadığı bilgisinden dolayı suyumuzu ihtiyatlı bir şekilde kullanıyoruz. Kızılcaöğütmen Mahallesinden sonra asfalt yola girerek 2 km kadar asfalt yoldan ilerliyoruz. Asfalt yolda sıcak havada ilerlerken bir anda karşımıza boru ile uzatılmış ve durmadan akan bir su kaynağı çıktı. Burada yol kenarında uzunca bir süre mola verip su ihtiyacımızı karşılayıp dinlendik. Molamızın ardından asfalt yolda biraz daha devam edip, solda en son evi geçince, elektrik direğinde bulunan trafoyu geçmeden sağdan patikaya giriyorsunuz. 120 metrelik bir irtifa alınan bu patikadan sonra mezarlığa çıkıyorsunuz. Mezarlığa çıktığınız noktada değil mezarlığın sonunda mola vermenizi öneririz. Selimiye manzaralı bu nokta dinlenip, mutlaka fotoğraf çekilin. Mezarlığı geçince yeniden patikaya girerek Bayırköy’e ulaşıyorsunuz. Bayırköy’e Çınaraltı meydanında kahve, 2 adet bakkal, 1 adet pansiyon, durmadan akan Kızlar Çeşmesi bulunmaktadır. Çınaraltında bulunan kahvede bir süre dinlendikten ve esnaf ile sohbet ettikten sonra kampı kuracağımız alana geçtik. Kamp için bize Pazar yerine atabilirsiniz bilgisini verdiler. Biz okullarında tatil olması nedeniyle okulun bahçesinde müsait bir alana çadırlarımızı kurduk. Sağ olsun civar evdeki kişilerden meyve vs. gibi ikramlarda geldi. Çadırlarımızı kurup yemeğimizi yedikten sonra yeniden Çınaraltı meydanına giderek orada oturmaya devam ettik.

Önerilenler ve dikkat edilmesi gereken durumlar;

• Bayırköy’e gelmeden 3 km kadar önce asfalt yola uzatılmış su kaynağı bulunmaktadır.
  • Bayırköy’de 2 adet bakkal bulunuyor ve bakkallardan her türlü ihtiyacınızı karşılayabilirsiniz.
  • 1 adet pansiyon bulunuyor, alternatif olarak burada kalabilirsiniz.
  • Bayırköy’e kadar patikalar açık ve işaretler oldukça net.
  • Bayırköy içinde ve çevresinde kamp kurulabilecek birçok alan mevcut. Size en uygunu seçebilirsiniz.
  • Bayırköy Çınaraltında umumi tuvalet var. Ücreti 1 tl’dir.
  • Söğütköy’e kadar herhangi bir su kaynağı olmamasından dolayı, Bayırköy’den 1 günlük yürüyüş için su ihtiyacınızı ayarlamanız önemli.

1. Bayırköy – Bahçeli – Söğütköy Liman (18.9km)

Karia yolu normalde Bayırköy’den Taşlıca’ya gitmekte. Ancak biz hem yürüyüşümüzün kısıtlı günde olması hem de denize inme planlarımızdan dolayı Bahçeli üzerinden Söğütköy limanda parkurumuzu sonlandırmayı planladık. Hangi parkuru yürümek isterseniz isteyin yaklaşık 20 km lik bir yürüyüş yolu sizleri beklemekte. Bayırköy içinden kısa bir süre devam ederek patika yola giriyoruz. Kısa bir patikanın ardından kısa süreli bir asfalt yol yine bizi bekliyor. Bayırköy’den 1,6 km sonra uzunca bir patikaya giriyoruz. Her türlü sıkıntı burada başlıyor, işte. Patikalar sürekli olarak tarla bahçe vb. yerlerden geçiyor. Bütün patikalar kayalarla, çalı çırpı ile kapatılmış oldukça zor şekilde bu bölümlerden ilerledik ve geçtik. Bu durum gerçekten sinir bozucuydu. Yani ortada Türkiye’nin en uzun yolu reklamı yapılırken, insanların bu yolları yürümesi teşvik edilirken bu karşılaşılan durum hoş olmadı. Ayrıca bu parkurun işaretleri genel olarak kaybolmuş, zayıf ve az şekilde diyebilirim. Gps olmasaydı çoğu yerde sıkıntı yaşayabilirdik. Bu sevimsiz kapalı yollu patikalı yerden ilerledikten sonra asfalt yola çıkıyorsunuz. Yaklaşık 2,5 km kadar asfalt yoldan ilerliyorsunuz. Asfalt yolun manzarası güzel olsa da sıcakta asfaltta yürümek pek hoşumuza gitmiyor. Hayıtlık mevkiinden patikaya saparak güzel manzaralar eşliğinde Bahçeli’ye kadar ilerliyoruz. Bu kısımda kısa etaplar halinde tehlikeli sayılabilecek 2-3 derecelik tırmanışların yapıldığı bölümler var. Yoldaki işaretlemeler yetersiz ve silinmiş olmalarından dolayı birkaç kez yanlış patikalara girdik. Gps sayesinde yeniden doğru patikamızı bularak ilerlememize devam ettik. Bahçeli’ye geldikten sonra buradan asfalt yolu takip ederek önce Söğütköy, ardından Kızılyer, oradan da Söğütköy Liman’a ulaştık. Söğütköy’de yemek yiyebilecek birçok alternatif mevcut. Kızılyer’de Söğütköy’de ve Söğütköy Liman’da alışveriş yapılabilecek marketler bulunmaktadır. Kamp için Söğütköy Sahilin sağ tarafında en sonda bulunan pansiyonun yanındaki boş araziye kampımızı attık. Kimse kamp konusunda zorluk çıkarmadı. Bozburun yolu da buradan geçtiği için ertesi gün yürüyüşe başlama olarak rahat bir nokta olacaktır. 1 km kadar mesafede bulunan anıt mezara sahilde bulunan güzel bir patikadan yürüyebilirsiniz.

Önerilenler ve dikkat edilmesi gereken durumlar;

• Parkur biraz uzun olduğu için yorgunluk durumunuza göre Bahçeli veya Söğütköy’de kamp atılabilir.
  • Taşlıca’ya devam eden Karia yolu ile ilgili net bilgiye sahip değiliz. Ancak Söğütköy Liman bölümünden daha yorucu olduğu belli. Bu durumu göz önünde bulundurarak o kısmı yürümenizde fayda var.
  • Söğütköy, Kızılyer ve Söğütköy Liman’da marketler bulunuyor.
  • Söğütköy merkezde ve sahilde yemek yiyebilecek restoranlar ile konaklama yapabileceğimiz pansiyon ve oteller bulunmaktadır.
  • Patikaların çoğunun insanlar tarafından kapatılmış olması sıkıntı oluşturmaktadır.
  • İşaretlemelerin çoğunun kaybolması ve yetersiz olması nedeniyle Gps olmadan bu parkuru yürümenize tavsiye etmiyoruz.
  • Sahilden 1 km mesafede anıt mezar bulunmakta. Sahilde kamp için önerdiğimiz yerin diğer kısmına yürüyorsunuz, sahilden devam eden yoldan ilerleyerek anıt mezarı görebilirsiniz. Buraya gelmişken anıt mezarı görmeden gitmeyin.
  • Söğütköy, Kızılyer ve Söğütköy Liman’da su kaynağı göremedik ancak marketler olduğu için çok da aramadık diyebilirim.

1. Söğütköy Liman – Bozburun (9.5km)

Sabah erkenden kalkıp denize girmek bize çok iyi geldi. Sonrasında kahvaltımızı yapıp çadırlarımızı toplayarak, pansiyonun arkasında bulunan patikaya giriş işaretlerini takip ederek yürümeye başladık. Çorak bir arazide Söğütköy Liman manzaralı yükselerek devam eden patika belli bir yükseklikten sonra makilerin içinden olacak şekilde asfalt yola doğru inişe geçiyor. 1,5 km lik asfalt yoldan devam eden parkur devamında patikaya giriyor. Asfalt yol üzerinde bulunan bir şeyler alıp, mola verebilirsiniz. Asfalttan sonra patikaya geçtikten sonra güzel deniz manzarasıyla birlikte yürüyüşe devam ediyorsunuz. Arazi çorak ve makilik olduğundan dolayı sıcak havalarda sıkıntı oluşturabilmektedir. Patikadan devam edip Bozburun’a yaklaştıkça parkurun binaların içinden geçiyormuşçasına oluyor. O bölgedeki yapılaşma bu hızda giderse parkurun evlerin içinden geçebilir. Bozburun’a geldikten sonra yoldan yürümeye başlıyorsunuz. Kamp yeri bulabilmek için sahilin en sonuna doğru ilerlemeye başladık. Sahilin sonunda yıkıntı antik kent harabelerinin bulunduğu yerde 10 metrelik küçük bir kumsal sahil bulduk. Çevresine de çadır kuranları görünce biz de çadırlarımızı kumsala kurduk. Sahiplerinin uzun süre gelmediği bir evin önünde bulunan bu bölgeye 5-6 çadır kurulabilir. Bu bölge dışında pek çadır kurulabilecek bir alan göremedik. Bozburun merkezde bankamatikler, marketler restoran, pansiyon ve oteller mevcut.

Önerilenler ve dikkat edilmesi gereken durumlar;

• Yol üzerinde herhangi bir su kaynağı bulunmamaktadır. Yola çıkarken Söğütköy Limandaki marketten ihtiyacınızı karşılayabilirsiniz. Asfalt yola indikten bir süre sonra o bölgede de market bulunmaktadır. Sonrasında Bozburun’a kadar bir şey yok.
  • Sahil hattına çadırlarınızı kurabilirsiniz.
  • İşaretlemeler oldukça başarılı, patikalarda gayet açıktı.
  • Biz Bozburun’da çok fazla kamp atılacak olan göremedik. Sahilin sonundaki kısım dışında. Sizlerin bildiği farklı yerler var ise ilemiyorum ama bizim kamp attığımız bölge de oldukça güzel ve rahattı.
  • Bozburun ’da market, restoran vb. yerler mevcut. Buralardan her türlü ihtiyacınızı karşılayabilirsiniz.
  • Çadır dışında konaklama düşünüyorsanız otel, pansiyon vb yerler mevcut.

1. Bozburun – Selimiye – Sığ Liman (10.4km)

Sabah erkenden kalkıp denize girdikten sonra güzel bir kahvaltının ardından çadırlarımızı ve eşyalarımızı toplayarak Selimiye’ye doğru yola koyulduk. 2 km kadar asfalt ve taşlı yoldan ilerledikten sonra, patikaya saparak Bozburun’un güzel manzarası eşliğinde yükselerek ilerliyorsunuz. Bölge oldukça çorak olduğundan çok fazla mola verecek bir ağaç bulunmamakta. Patikalar oldukça net rahatlıkla ilerleyebiliyorsunuz. 220 li metrelere yükseldikten sonra düz şekilde ilerlemeye devam ediyorsunuz. Burada birçok ağaç var, çok güzel bir esinti de vardı bu bölgede. Ağaç altlarında mola verebilirsiniz. Daha sonra Selimiye’ye doğru inişe geçiyorsunuz. Manzaramız oldukça güzel diyebilirim. Solda bir ev kalıyor ve o evden sonra patika traktör yolu tarzından bir yola dönüşüyor. Selimiye ve Cennet Koyu’nun muhteşem manzarası eşliğinde Selimiye’ye doğru iniyoruz. Sonra kısa bir patikaya giriyoruz. Bu patikada sürekli akan bir çeşme mevcut. Çeşme yolun yaklaşık 9. Km’sinde diyebilirim. Ardından asfalt yola iniyoruz. Karia Yolu buradan Selimiye merkeze doğru ilerlemekte ancak Selimiye merkez ve ilerisinde kamp atılabilecek bir alan bulunmamaktadır. Bu nedenle yola indikten sonra sola dönerek 1 km asfalt yoldan ilerledikten sonra Sığ Limana geliyorsunuz. Bu bölge Selimiye’de kamp atılabilen tek yerdir. Ancak çadırları gündüz sahile kuramıyorsunuz. Akşam saatlerinden sonra sahile kurabiliyorsunuz. Sahilin hemen gerisinde bulunan demir kapı ile kapatılıp çevresi çevriliş alana da çadırlarınızı kurabilirsiniz. Burada gündüz veya gece bir şey denmemektedir. Biz bu alana çadırlarımızı kurarak, çadırı sahile gece taşı, sabah tekrar buraya taşı olayına girmedik. Siz böyle taşıma ile yapabilirsiniz. Sahile yakın kafeterya tarzında bir yer mevcut. Birkaç ihtiyacınızı buradan karşılayabilirsiniz. En yakın market Sahilden Selimiye’ye doğru 25 dk yürüme mesafesindedir. Çadırınızı sahilin oradaki çevrili alana kurduktan sonra ormana doğru ilerleyen patikadan yürüyerek Cennet Koyu’na ulaşıyorsunuz. Burada mutlaka denize girmelisiniz. Su inanılmaz berrak. Cennet Koyu’ndan sonra da patika devam etmektedir. Buradan da başka bir koya gidiyorsunuz. Oraya da mutlaka gitmenizi tavsiye ederim. Biz buradan sonra dolmuş ile Hisarönü’ne geçerek Hisarönü sahilde bulunan Angora Camping’te bir gece konakladık. Sahilde birden fazla camping alanı mevcut. Siz de kendi tercihinize göre birisinde kalabilirsiniz.

Önerilenler ve dikkat edilmesi gereken durumlar;

• Bozburun’dan çıktıktan sonra Selimiye’ye çok az mesafeye gelene kadar herhangi bir su kaynağı bulunmamaktadır. Bozburun’dan yol için su ihtiyacınızı tedarik edin.
  • Patikanın Selimiye’ye inen kısmından Sığ Liman bölgesi 1km kadar olup, market alışverişlerinizi Sığ Limana gitmeden halledip sonra sahile geçerek yoldan ve zamandan tasarruf sağlayabilirsiniz.
  • Kumsala kamp atmak isterseniz akşam saatlerini bekleyip, kumsaldaki insanların gitmesini beklemeniz lazım. Kumsala değil de hemen arkadaki çevrili alana atmak isterseniz gündüz de oraya çadır kurabilirsiniz.
  • Selimiye merkezi gezmek isterseniz 30-35 dk lık bir yürüyüş yapmanız gerekmektedir. Ya da sahilin az ilerisine kadar ring şeklinde dönen dolmuşları bekleyip binebilirsiniz.
  • Selimiye merkezde bankamatik, market, restoran, otel, pansiyon vb. her şey bulunmaktadır.
  • Liman bölgesinden belirli saat aralıklarıyla Marmaris merkeze dolmuşlar kalkmaktadır. Dolmuş saatlerine Muğla Belediyesinin sitesinden ulaşabilirsiniz.

Turunç’ta başladığımız Karia Yolu’muzu Selimiye Sığ Liman’da sonlandırdık. Günlerimizin kısıtlı olmasından dolayı Bahçeli’den Söğütköy’e inerek parkuru kendimize uyarladık.

Genel olarak yol ile ilgili öneriler ve dikkat edilmesi gereken durumlar ise şu şekildedir;

• Biz bayram tatilimizi değerlendirmek için sıcak havalarda yürümek durumunda kaldık. Bu yolu yürümek için bahar aylarını seçmenizde fayda var. Denize girmek vs. gibi istekleriniz olacaksa Eylül, Ekim gibi ayları tercih etmenizde fayda var.
  • Yol üzerlerinde neredeyse hiç su kaynağı yok. Yaz aylarında kurumuş olma ihtimalleri yüksek. Yol üzerinde su kaynakları İlimar Kilisesinden 500 kadar sonra patika üzerinde, Bayırköy’e gelmeden 3 km kadar önce asfalt yol üzerinde, Bayırköy merkezde, Selimiye’de caddeye inmeden son patika üzerinde var.
  • Alışveriş yapabileceğiniz marketler Turunç, Bayırköy, Söğütköy, Söğütköy liman, Bozburun, Selimiye merkezde bulunmaktadır.
  • İlimar kilisesi bölgesi hariç diğer bölgelerin hepsinde pansiyon, otel, motel ve apart vb. yerler mevcut. Tüm bölgelerde rahatlıkla çadır kurabilirsiniz.
  • Karia Yolu’nun Bozburun Yarımadasını Gps olmadan yürümemenizi tavsiye ediyoruz. Gps’iniz yok ise telefonunuza Wikiloc’u yükleyip oradan da yolu takip edebilirsiniz. Ancak Gps veya Wikiloc olmadan kesinlikle yürümeyin.
  • Yürüdüğümüz parkur ile ilgili sormak istediğiniz bir şey olursa bize ulaşabilirsiniz.